12 godzin.
PRZEPISY
Przepisy prawne znajda Państwo w linku poniżej:
LOI MACRON
Od 1 lipca 2016 roku w Republice Francuskiej wchodzą w życie nowe przepisy dla zagranicznych firm transportowych, zajmujących się przewozem osób i towarów na terenie Francji.
Przepisy te mają zastosowanie do kabotażu i przewozów dwustronnych, nie dotyczą jedynie przewozów tranzytowych.
Przewoźnicy realizujący przewozy kabotażowe lub dwustronne
- we Francji,
- z Francji,
- do Francji,
są zobowiązani do wystawienia kierowcom zaświadczenia o delegowaniu oraz muszą posiadać przedstawiciela na terenie Francji.
PŁACA MINIMALNA
7 kwietnie br. Opublikowany został dekret wykonawczy mówiący o zasadach wynagrodzeń pracowników oddelegowanych. Zgodnie z nim firmy transportowe muszą wypłacać swoim pracownikom – kierowcą, stawkę minimalną.
WYNAGRODZENIE DLA KIEROWCY
Stawka godzinowa będzie uzależniona od: dmc pojazdu, kwalifikacji kierowcy, stażu pracy kierowcy w danej firmie, pracy w niedziele, święta oraz w nocy.
Do czasu pracy kierowcy będzie wliczany: czas prowadzenia pojazdu, czas oczekiwania, czas jazdy w załodze.
Tabela podsumowująca przepisy obowiązujące w odniesieniu do czasu pracy personelu drogowego przedsiębiorstw transportu:
- TOWARÓW:
Maksymalny dzienny czas pracy w razie pracy nocnej
10 godzin w przypadku pracowników nocnych lub pracowników, którzy w okresie 24 godzin wypełniają część swojej pracy w godzinach od 24.00 do 5.00.
Maksymalny tygodniowy czas pracy
– 56 godzin w pojedynczym tygodniu i średnio 48 godzin w okresie trzech miesięcy dla pracowników obsługujących długie trasy.
– 52 godziny w pojedynczym tygodniu i średnio 48 godzin w okresie trzech miesięcy dla wszystkich pozostałych pracowników.
Codzienny czas wypoczynku
– kierowcy podlegający europejskim przepisom dotyczącym czasu jazdy i wypoczynku: 11 godzin z możliwości ograniczenia czasu wypoczynku do 9 godzin 3 razy w tygodniu.
– pozostali kierowcy: 10 kolejnych godzin w każdym okresie 24- godzinnym.
Cotygodniowy czas wypoczynku
– kierowcy podlegający europejskim przepisom dotyczącym czasu jazdy i wypoczynku: 45 godzin – z możliwością ograniczenia czasu wypoczynku cotygodniowego do 24 godzin w okresie 2 tygodni pod warunkiem wyrównania przed zakończeniem trzeciego tygodnia.
Pozostali kierowcy: 48 godzin w postaci kolejnych okresów wypoczynku o równym lub nierównym czasie, jednak czas ten nie może być krótszy, niż 35 godzin w miejscu zamieszkania i 24 godziny poza nim.
System przerw
– 30 minut, kiedy dzienny czas pracy zawiera się w przedziale od 6 do 9 godzin
– 45 minut, kiedy dzienny czas pracy przekracza 9 godzin
– możliwość podzielenia przerw na okresy nie krótsze, niż 15 minut każdy
- OSÓB:
Maksymalny dzienny czas pracy
10 godzin, z możliwością przedłużenia do 12 godzin raz w tygodniu 2 razy w tygodniu z ograniczeniem do 6 razy w okresie 12 tygodni.
Maksymalny dzienny czas pracy w razie pracy nocnej
10 godzin w przypadku pracowników nocnych lub pracowników, którzy w okresie 24 godzin wypełniają część swojej pracy w godzinach od 24.00 do 5.00.
Maksymalny tygodniowy czas pracy
– 60 godzin w pojedynczym tygodniu i średnio 48 godzin tygodniowo
– średnio 46 godzin tygodniowo w okresie 3 miesięcy
Codzienny czas wypoczynku
– kierowcy podlegający europejskim przepisom dotyczącym czasu jazdy i wypoczynku: 11 godzin z możliwości ograniczenia czasu wypoczynku do 9 godzin 3 razy w tygodniu.
– pozostali kierowcy: 10 kolejnych godzin w każdym okresie 24- godzinnym.
Cotygodniowy czas wypoczynku
– kierowcy podlegający europejskim przepisom dotyczącym czasu jazdy i wypoczynku: 45 godzin – z możliwością ograniczenia czasu wypoczynku cotygodniowego do 24 godzin w okresie 2 tygodni pod warunkiem wyrównania przed zakończeniem trzeciego tygodnia.
Pozostali kierowcy: 48 godzin w postaci kolejnych okresów wypoczynku o równym lub nierównym czasie, jednak czas ten nie może być krótszy, niż 35 godzin w miejscu zamieszkania i 24 godziny poza nim.
System przerw
– 30 minut, kiedy dzienny czas pracy zawiera się w przedziale od 6 do 9 godzin
– 45 minut, kiedy dzienny czas pracy przekracza 9 godzin
– możliwość podzielenia przerw na okresy nie krótsze, niż 15 minut każdy.